Sabtu, 31 Julai 2010

Ini Tidak Adil!!


Manusia ini sering berfikir bahawa kehidupan ini tidak adil.. Manusia sering kali menyoal..

Mengapa dia kaya?? tapi aku.....

Mengapa dia cantik?? tapi aku...

Mengapa dia kacak?? tapi aku...

Mengapa dia sentiasa sihat?? tapi aku...

Mengapa dia bijak?? tapi aku...

Ini tidak adil!! tidak adil!!


Cuba kita lemparkan pandangan ke sekeliling. Lalu berfikirlah tentang dunia dan segala isinya...

Bukankah katil - katil hospital dipenuhi manusia yang ditimpa penyakit bertahun - tahun??
bukan kita...

Bukankah di balik pagar besi terdapat ribuan manusia yang hidup terkurung dan terhina??
bukan kita...

Bukankah di pusat - pusat pemulihan dan hospital - hospital ramai yang kehilangan akal sihatnya, lenyap kesedarannya dan menjadi gila??
bukan kita...

Bukankah di luar sana ramai fakir miskin yang tinggal di bawah pondok usang dan khemah koyak yang tidak punya roti untuk dimakan??
bukan kita...

Bukankah di sana ramai wanita yang kehilangan anak - anak dan suami??
bukan kita..

Bukankah kamu pernah lihat wanita yang bisu, pekak, buta dan kehilangan sebahagian anggota badan??
juga bukan kita...


Masih tidak adilkah??

Sedangkan kita berada dalam keadaan yang selamat, aman, damai, dilindungi dan kenyang.. Justeru itu, bersyukurlah kepada Allah atas segala nikmat-Nya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan